Τελευταία νέα
Elculture.gr

«Ταξίδι στο κέντρο της μουσικής – Το Κοντσέρτο» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών

Η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών παρουσιάζει την δεύτερη συναυλία του κύκλου «Ταξίδι στο Κέντρο της Μουσικής» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών στις 13 Μαΐου.
Η δεύτερη συναυλία του κύκλου «Ταξίδι στο Κέντρο της Μουσικής» αναδεικνύει το είδος του Κοντσέρτου. Τον διάλογο του σολίστα με την Ορχήστρα. Το μουσικό ανάστημα του ενός απέναντι στους πολλούς.
Ποιο είναι το ιστορικό-κοινωνικό πλαίσιο που κατά τον 15ο αιώνα οδηγεί στη γέννησή του κοντσέρτου; Ποιες κοινωνικές/αισθητικές ανάγκες εξυπηρετεί σε εκείνη την πρώιμη μορφή;
Εν αρχή, σε έργα του Αλεσσάντρο Μαρτσέλλο, τα όργανα με τα οποία συνομιλεί μουσικά ο σολίστας είναι περιορισμένα. Αργότερα, την εποχή του Μπαρόκ, σε συνθέσεις του Βιβάλντι για παράδειγμα, αυξάνεται ο αριθμός των έγχορδων αποκλειστικά οργάνων -που εκ των πραγμάτων επιτρέπουν την ανταλλαγή σύντομων έστω φράσεων κι απαντήσεων. Για να φτάσουμε σε κοντσέρτα όπως αυτά του Μότσαρτ, δηλαδή στην εξελιγμένη μορφή του είδους, με την πλήρως ανεπτυγμένη Ορχήστρα που θέτει ερωτήματα, δίνει απαντήσεις αλλά και προσθέτει μουσικά θέματα σε αυτόν τον άκρως ενδιαφέροντα διάλογο που απογειώνουν συνθέτες όπως ο Μπετόβεν, ο Σιμπέλιους, ο Τσαϊκόφσκι και ο Μέντελσον.
Την πρωτότυπη διαδραστική συναυλία-παράσταση, συμπαρουσιάζουν η δημοφιλής ιστορικός Μαρία Ευθυμίου και ο αναγνωρισμένος πιανίστας-συνθέτης Χρίστος Παπαγεωργίου.
Σολίστες, κατά σειρά εμφάνισης είναι οι διαπρεπείς μουσικοί: Γιώργος Μάνδυλας (βιολί), Στέλλα Νικολαϊδη (όμποε), Απόλλων Γραμματικόπουλος (βιολί), Φαίδων Μηλιάδης (βιολί), Αστέριος Πούφτης (βιολοντσέλο), Χρίστος Παπαγεωργίου (πιάνο), Τίτος Γουβέλης (πιάνο) και η Βικτωρία Κιαζίμη (πιάνο).
Διευθύνει ο Λουκάς Καρυτινός. Σκηνοθετεί η Κατερίνα Ευαγγελάκου.
ΣΥΜΜΕΤΟΧΕΣ
Μαρία Ευθυμίου, παρουσίαση
Χρίστος Παπαγεωργίου, παρουσίαση
Κατερίνα Ευαγγελάκου, σκηνοθεσία
ΜΟΥΣΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ | Λουκάς Καρυτινός
Το σχόλιο της Μαρίας Ευθυμίου
«Μετά το Συμφωνικό Ποίημα, το Ταξίδι στο Κέντρο της Μουσικής, που οραματίσθηκε ο μαέστρος Λουκάς Καρυτινός και η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, συνεχίζεται με το Κοντσέρτο. Φόρμα μουσικής που γεννήθηκε στην Ιταλία του 17ου αιώνα, παρήγαγε στα χέρια προικισμένων Ιταλών συνθετών σπουδαία έργα, για να εκτιναχθεί στον 18ο και 19ο αιώνα σε νέα ύψη όταν τη σκυτάλη παρέλαβαν κυρίως Γερμανοί και Αυστριακοί, αλλά και Ρώσοι και Κεντροευρωπαίοι συνθέτες, κάνοντας το είδος εξόχως δημοφιλές μέχρι σήμερα.
Ο συμβολισμός της δομής του κοντσέρτου αποδείχθηκε ότι ταίριασε στα προτάγματα και τις ζυμώσεις του ευρωπαϊκού κόσμου ο οποίος, από την Αναγέννηση και μετά, συζητά το ζήτημα της ευθύνης του ανθρώπου απέναντι στον εαυτό του και την κοινωνία αλλά και το αντίστροφο, την ευθύνη της κοινωνίας απέναντι στον άνθρωπο. Μία συζήτηση που, όταν αποκτά μουσικό ένδυμα, γίνεται διανοητικό ταξίδι συνολικό -της καρδιάς και των αισθήσεων.»
Το σχόλιο του Χρίστου Παπαγεωργίου
«Γιατί συχνά λέμε: ”θα πάω σε ένα κοντσέρτο” αντί να πούμε «σε μια συναυλία» όταν μιλάμε για μουσική; Αφού ένα ”κοντσέρτο” είναι μόνο ένα από τα πάμπολλα κομμάτια που μπορεί κανείς να ακούσει σε μια συναυλία;
Διότι ανέκαθεν το Κοντσέρτο ΗΤΑΝ αλλά ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ το κομμάτι της μουσικής που αποτελεί την μεγάλη attraction μιας συναυλίας. Είναι αυτό το κομμάτι που ο ΕΝΑΣ αποκόβεται από το σύνολο και παλεύει μόνος με τις μεγάλες δυσκολίες, δείχνοντάς μας πώς μπορεί να σταθεί το ΑΤΟΜΟ δηλαδή ο ΚΑΘΕΝΑΣ ΜΑΣ. Διότι ο καθένας μας είναι ο σολίστ στο κοντσέρτο της δικής του ζωής.
Την Παρασκευή 13 Μαΐου, θα πραγματοποιήσουμε με την ΚΟΑ το δεύτερο Ταξίδι στο Κέντρο της Μουσικής για να ανακαλύψουμε, τι είναι το Κοντσέρτο πώς αλλάζει μέσα στην ΙΣΤΟΡΙΑ και τις απίθανες στιγμές που μπορεί να κρύβει μια τέτοια μουσική περιπέτεια.»
Το σχόλιο της Κατερίνας Ευαγγελάκου
«Στο Κοντσέρτο γίνεται η δεύτερη συνάντησή μου με την ΚΟΑ και τους παρουσιαστές. Στο Συμφωνικό Ποίημα το στοίχημα ήταν η συνύπαρξη μουσικής, λόγου και εικόνας με ισορροπία αλλά και η αμοιβαία παραχώρηση ευρυχωρίας στον άλλο. Στη δεύτερη συναυλία, το ζητούμενο είναι να διευρύνουμε τα περιθώρια συγκίνησης του θεατή. Να μεταπλάσουμε με κομψό τρόπο ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα σε σκηνική πράξη.»
Το σχόλιο του Λουκά Καρυτινού
«Το ταξίδι στο Κέντρο της Μουσικής, επί της ουσίας, οδηγεί στη χαρά που παίρνουμε ακούγοντας ένα έργο. Σκέφτηκα αυτό τον Κύκλο συναυλιών που ξεκίνησαν με το Συμφωνικό Ποίημα, επιδιώκοντας να φέρω τα κύρια είδη της λόγιας μουσικής κοντά στο κοινό.
Στη δεύτερη συναυλία-παράσταση του ομώνυμου Κύκλου, αναδεικνύουμε το δημοφιλές είδος του Κοντσέρτου. Ποια τα χαρακτηριστικά του; Ποιες οι συνθήκες που το γεννούν και ποιες το απογειώνουν;  Από την πλευρά του αρχιμουσικού, η ιδιαιτερότητα του κοντσέρτου  (αυτό ισχύει και στην όπερα) είναι να γνωρίζει πότε συνοδεύει τον σολίστα και πότε τον οδηγεί. Και βέβαια να αναδειχθεί ο πρωταγωνιστικός ρόλος του σολίστα στο βαθμό που τον ήθελε ο συνθέτης, αλλά και η σχέση του με την ορχήστρα ώστε να υπάρχει μια αέναη συνομιλία.»
The post «Ταξίδι στο κέντρο της μουσικής – Το Κοντσέρτο» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών appeared first on ελculture.

Διαβάστε περισσότερα

Διαβάστε επίσης...