Mixanitouxronou.gr

Τα τσιμεντένια πλοία του Χίτλερ στην Ελλάδα που εξελίχθηκαν σε φιάσκο. Ένα από αυτά βρίσκεται βυθισμένο στα Λιχαδονήσια. Που γινόταν η ναυπήγηση – τι εξυπηρετούσαν

Στο βορειοδυτικό άκρο της Εύβοιας, απέναντι από την Φθιώτιδα, βρίσκεται η Λιχάδα και τα εξωτικά Λιχαδονήσια. Το γραφικό ευβοϊκό χωριό ξεχωρίζει για την ομορφιά και τη πανοραμική θέα του. Λίγοι, όμως, γνωρίζουν το σπουδαίο υποβρύχιο μυστικό του.
Σε βάθος δώδεκα μέτρων βρίσκεται βυθισμένο ένα Γερμανικό τσιμεντόπλοιο.
Τα τσιμεντόπλοια, αν και εμφανίστηκαν πρώτη φορά στον Α’ Παγκόσμιο, σταμάτησαν να ναυπηγούνται λόγω του υψηλού κόστους παραγωγής και της αργής μετακίνησής τους. Όταν, όμως, ξέσπασε ο Β’ Παγκόσμιος και σημειώθηκε τεράστια έλλειψη μεταλλεύματος, τα τσιμεντόπλοια επανήλθαν στο προσκήνιο από τους Ναζί, ως αναγκαστική λύση. Ένα από αυτά βρίσκεται στον βυθό του Ευβοϊκού κόλπου.
Τα τσιμεντόπλοια του Χίτλερ στην Ελλάδα
Κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου πολέμου, η Γερμανία αποφάσισε την κατασκευή τσιμεντόπλοιων σε διάφορες χώρες της κατεχόμενης Ευρώπης, προκειμένου να διευκολύνει τον ανεφοδιασμό των κατακτημένων περιοχών.
Στην Ελλάδα, τα τσιμεντόπλοια επρόκειτο να μεταφέρουν εφόδια στην Κρήτη και στα υπόλοιπα κατεχόμενα νησιά ενώ θα αναλάμβαναν τον ανεφοδιασμό των «Afrika Korps«, του εκστρατευτικού σώματος στη Βόρεια Αφρική, υπό τον Έρβιν Ρόμελ.
Tσιμεντόπλοιο του 20ου αιώνα (Πηγή: Wikipedia)Τα πρώτα πλοία άρχισαν να κατασκευάζονται λίγους μήνες μετά τη γερμανική εισβολή, τον Δεκέμβριο του 1941, όταν δημιουργήθηκαν οι σχετικές εγκαταστάσεις στη Βάρη Αττικής και στο Πέραμα.
Διαβάστε ακόμα: Το μυστικό όπλο του Φύρερ, που αποδείχθηκε φιάσκο. Ατομικά, μικροσκοπικά υποβρύχια θα αιφνιδίαζαν τα εχθρικά σκάφη. Οι χειριστές πέθαναν από υπερβολική δόση ναρκωτικών
Οι περιοχές αυτές μετατράπηκαν σταδιακά σε ένα τεράστιο εργοτάξιο. Κατασκευάστηκαν σιδηρόδρομοι για την μεταφορά των υλικών, λατομεία, καταφύγια για την προστασία του προσωπικού, προβλήτες, λιμενοβραχίονες, δεξαμενές καυσίμων, αποθήκες πυρομαχικών και γεννήτριες για παροχή ηλεκτρικού ρεύματος.
Μέχρι τα τέλη του 1943, υπολογίζεται ότι ο συνολικός αριθμός των εργαζομένων στα τσιμεντόπλοια ξεπερνούσε τις 3.000.
Περίπου 1.300 εργάζονταν στα ναυπηγεία του Περάματος, 1.300 στις μεταλλουργικές επιχειρήσεις που κατασκεύαζαν τα εξαρτήματα των σκαφών ενώ γύρω στους 500 δούλευαν στις επιχειρήσεις, που προμήθευαν τη μεγάλη ποσότητα ξυλείας που απαιτούνταν για το έργο.
Όπως ανέφεραν οι περισσότεροι από αυτούς μεταπολεμικά, η αμοιβή τους περιοριζόταν σε ένα πιάτο γλυκόβραστες πατάτες!
Το φιάσκο
Σύμφωνα με τον αρχικό στόχο, μέχρι το καλοκαίρι του 1944 έπρεπε να έχουν ολοκληρωθεί τουλάχιστον 34 μεγάλα σκάφη, με μεταφορική ικανότητα 250 έως 700 τόνων και αρκετά μικρότερα, ενώ οι μετέπειτα σχεδιασμοί ανέβασαν τον πήχη στα 52 πλοία.

Αν και τα στοιχεία για το πόσα από αυτά κατασκευάστηκαν και τελικά έπλευσαν είναι ελλιπή, υπολογίζεται ότι δεν ξεπέρασαν τα 16 σκάφη.
Όταν οι Ναζί αποχώρησαν από την Ελλάδα, το 1944, αρκετά βρίσκονταν ακόμα στο στάδιο κατασκευής και εξοπλισμού τους.

Πέντε από τα πρώτα τσιμεντόπλοια, που «βγήκαν στη θάλασσα» το τελευταίο τρίμηνο του 1943 διένυσαν 1.200 χιλιόμετρα, σε μία περιοχή από την Θεσσαλία ως την Πελοπόννησο, μεταφέροντας 4.000 τόνους φορτίου. Λέγεται ότι το κυριότερο φορτίο που μετέφεραν εντός της χώρας, ήταν άνθρακας και μετάλλευμα από όσα ορυχεία δεν είχαν ακόμα διακόψει τη λειτουργία τους.

Τσιμεντόπλοιο βυθισμένο στον Ευβοϊκό κόλπο
Όμως, παρά την αρχική λειτουργικότητά τους, τα τσιμεντόπλοια σύντομα αποδείχθηκαν κατώτερα των προσδοκιών.
Ήταν αργοκίνητα, με αποτέλεσμα να γίνονται στόχος των συμμαχικών αεροσκαφών, η ποιότητα της κατασκευής τους ήταν αμφιλεγόμενη και οι κινητήρες με τους οποίους εφοδιάζονταν, συνεχώς παρουσίαζαν προβλήματα.

Ο ερευνητής της ελληνικής οικονομίας στην περίοδο της Κατοχής, Βασίλης Μανουσάκης, είχε δηλώσει σε συνέντευξή του στην Καθημερινή:

«Από τα αρχικώς 34 σκάφη τελικώς φαίνεται πως κατασκευάστηκαν και καθελκύστηκαν 25, εκ των οποίων τα περισσότερα έπασχαν από κατασκευαστικές αστοχίες, και βούλιαξαν στα νερά του Αιγαίου. Κάποια από αυτά που είχαν βυθιστεί στα ρηχά, όπως στις περιπτώσεις της Ραφήνας και των Μεθάνων, ρυμουλκήθηκαν αργότερα και κατέληξαν «μπλόκια στους λιμενοβραχίονες»»
Το ναυάγιο στην Εύβοια

Ανάμεσα στα πλοία που βυθίστηκαν, ήταν και το «GENERAL MEISE«, ύστερα από συμμαχική αεροπορική επιδρομή.

Το περιστατικό συνέβη στις 8 Οκτωβρίου του 1944. Τα μοναδικά στοιχεία που υπάρχουν για το περιστατικό αναφέρουν ότι υπήρξαν τρεις νεκροί, δύο βαριά τραυματίες και οκτώ αγννοούμενοι.

To μαγευτικό σημείο του Ευβοϊκού κόλπου, όπου κρύβει στα βάθη του το Γερμανικό τσιμεντόπλοιο GENERAL MEISE

Η πληροφορία προέρχεται από το ημερολόγιο πολέμου του γερμανικού Ναυαρχείου Αιγαίου, το οποίο πληροφορεί ακόμη, ότι κατά την διάρκεια της επιδρομής καταρρίφθηκαν στην περιοχή 2 συμμαχικά αεροσκάφη.

Το ναυάγιο του «GENERAL MEISE» έχει εντοπιστεί στη Βόρεια Εύβοια στην περιοχή Αγ. Γεώργιος Λιχάδων σε βάθος 12 μέτρων.

Δείτε το βίντεο του συνεργάτη μας Up Stories από το ναυάγιο:
 

Πηγή: «Το Γερμανικό Ναυτικό στην κατεχόμενη Ελλάδα», Βασίλης Μανουσάκης

Διαβάστε ακόμα στη «ΜτΧ»: Το τετραώροφο όπλο των Ναζί που είχε μήκος 47 μέτρα, ζύγιζε 1350 τόνους και η κάννη του ήταν 30 μέτρα. Το φιάσκο στην πολιορκία του Στάλινγκραντ
The post Τα τσιμεντένια πλοία του Χίτλερ στην Ελλάδα που εξελίχθηκαν σε φιάσκο. Ένα από αυτά βρίσκεται βυθισμένο στα Λιχαδονήσια. Που γινόταν η ναυπήγηση – τι εξυπηρετούσαν appeared first on ΜΗΧΑΝΗ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ.

Διαβάστε περισσότερα

Διαβάστε επίσης...