Τελευταία νέα
Συνέδριο ΠΑΣΟΚ – Ευάγγελος Βενιζέλος: Να κερδηθεί ο πόλεμος της ιστορίας – Μικρή η Ευρώπη μπροστά στο ΝΑΤΟ Συνέδριο ΠΑΣΟΚ – Απόστολος Κακλαμάνης: Ποντίκια που έψαχναν τυρί όσοι πήγαν στον ΣΥΡΙΖΑ ΣΥΡΙΖΑ για επίσκεψη Μητσοτάκη στις ΗΠΑ: Οι ακραίες τουρκικές παραβιάσεις φανέρωσαν το αντάλλαγμα για τα χειροκροτήματα ΣΥΡΙΖΑ για Μητσοτάκη στις ΗΠΑ: Οι ακραίες τουρκικές παραβιάσεις φανέρωσαν το αντάλλαγμα για τα χειροκροτήματα ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ: Προς συμφωνία με τις τράπεζες για τα χρέη Δημ. Παπαδημούλης: «Η τακτική των παράνομων pushbacks του κ. Μηταράκη δεν μπορεί πλέον να συγκαλυφθεί από την κυβερνητική προπαγάνδα της ΝΔ» Γ. Παπανδρέου στο Συνέδριο ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ: «Όχι στο συντηρητικό δίπολο ΝΔ – ΣΥΡΙΖΑ» Νίκη Κεραμέως: Η Ελλάδα έχει μπει δυναμικά στον διεθνή ακαδημαϊκό χάρτη ΥΠΕΞ: «Απορρίπτουμε τις αβάσιμες και αναληθείς αιτιάσεις περί δήθεν παραβίασης του τουρκικού εναερίου χώρου» – Τι αναφέρει το Στέιτ Ντιπάρτμεντ «Βόμβα» που εκθέτει κι άλλο τον Μητσοτάκη! Στις 18 Μαΐου πέταξαν τα τουρκικά F-16 μια ανάσα από την Αλεξανδρούπολη – 2 μέρες το έκρυβε η κυβέρνηση! ΥΠΕΞ για Βαρώσια: Καταδικάζουμε τις μονομερείς ενέργειες της Τουρκίας, δημιουργούν νέα τετελεσμένα Η Ακρίτα διασύρει την ιστοσελίδα «κλίματος Δούρου» για τα σεξιστικά σχόλια σε βάρος της Αχτσιόγλου
Elculture.gr

Dennis Oppenheim: 11 μεγάλα επιτοίχια έργα του σπουδαίου Αμερικανού καλλιτέχνη στη Roma Gallery

Η Roma Gallery παρουσιάζει 11 μεγάλα επιτοίχια έργα του σπουδαίου Αμερικανού καλλιτέχνη Dennis Oppenheim από τις 5 Μαΐου μέχρι τις 4 Ιουνίου, σε επιμέλεια του Δημήτρη Τρίκα.
Κεντρική προσωπικότητα της Αμερικανικής Εννοιολογικής Τέχνης και όχι μόνον, ο Ντένις Οπενχάιμ γεννήθηκε το 1938 στο Electric City της Ουάσιγκτον. Από το 1966 μέχρι το θάνατό του το 2011, έζησε και εργάστηκε στη Νέα Υόρκη. Κατά τη διάρκεια αυτών των τεσσάρων δεκαετιών η τέχνη του Dennis Oppenheim χρησιμοποίησε όλες τις διαθέσιμες μεθόδους και υπαρκτές μορφές έκφρασης: από την γραφή, την περφόρμανς, το βίντεο και την φωτογραφία, το σχέδιο, την γλυπτική και την εγκατάσταση.
Η συναρπαστική διαδρομή του Oppenheim άρχισε από τα μέσα περίπου των ηρωικών sixties μέσα από την body art και την land art για να καταλήξει στα πιο σαρκαστικά και υπονομευτικά σχόλια της σύγχρονης καθημερινότητας, στις δεκαετίες ’80 – ’90, με τη χρήση παιχνιδιών- συμβόλων της παιδικής αθωότητας και χρηστικών αντικειμένων που όμως στα χέρια του σημαίνουν διαφορετικά. Χτίζουν το δυσθεώρητο παλάτι μιας ανεπαίσθητης και γι’ αυτό τρομακτικής- απειλής, που υπονομεύει αποτελεσματικά τις αρθρώσεις και τον πυρήνα ενός κυρίαρχου συστημικού καταναλωτικού εφησυχασμού και ενός ναρκισσιστικού ατομικισμού που πουλάει ψευδαισθήσεις ασφάλειας, ευημερίας και ανέξοδης ηδονής.
Ο Γουίλιαμ Μπάροουζ είχε πει κάποτε με τον πηγαίο σαρκασμό του ότι «κανείς δεν μπορεί να κάνει δική του τη ζωή, αλλά κάποιος που κρατάει ένα τηγάνι μπορεί να σκοτώσει» και ο Όπενχαϊμ παίρνει αθώα σημεία της καθημερινής ζωής και τα μεταλλάσσει σε σημασίες θανάτου, αρρώστιας, τρόμου ή απλά βασανιστικής αμφιβολίας. Η διαλεκτική σχέση μορφής και περιεχομένου δημιουργεί έναν νέο διάλογο. Μια άλλη νοηματοδότηση της σχέσης σημαίνοντος- σημαινομένου.
Στο συγκλονιστικό Virus του 1989 για παράδειγμα, μικρά κέρινα ομοιώματα του Μίκυ στηριγμένα σε ένα αλουμινένιο πλέγμα, δεν σηματοδοτούν την είσοδο στην διάσημη παιχνιδούπολη ή τη μελωδία της ευτυχίας αλλά συγκροτούν τη κυτταρική δομή ενός απειλητικού ιού- πόσο προφητικός αλήθεια.
Στο έργο ”Thought…” δημιουργεί ένα τοπίο κινδύνου (πολέμου;) κατασκευάζοντας ένα σύμπλεγμα οστών (οστέα ξηρά;) που απολήγουν σε αιχμηρές κάμες- δίκοπα μαχαίριασαν «δάχτυλα του φόβου» που απειλούν τη σκέψη άρα και τη ζωή την ίδια.

Στο ”study for second generation” το φάντασμα ενός αυτοκινήτου πέφτει από τη ριγέ κοιλιά μιας Ζέβρας. Οι σειρές «δεύτερη γενιά» και «τρίτη γενιά» σχετίζονται με αντικείμενα και ζώα που έρχονται από «αλλού». Είναι μια πρόταση της «μη πραγματικότητας». Σαν την Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων που μετατρέπει τα μικρά αντικείμενα του σπιτιού σε υπερβολικά μεγάλα και τα μεγαλύτερα πράγματα σε πολύ μικρά. Τα μεγέθη αντιστρέφονται όπως αντιστρέφονται τα νοήματα. Ο κόσμος από οικείος γίνεται ανοίκειος.
Έρχεται το πάνω- κάτω και το παιχνίδι αντί για χαρά παράγει δυσφορία και την αίσθηση της απειλής. Οι ίδιες οι φόρμες είναι εύκολα αναγνωρίσιμες, αλλά οι αφηρημένες επιφάνειές τους τις καθιστούν γενικές και κάπως τοτεμικές. Το ζώο σύμβολο της φύσης και της ζωής γίνεται ο δούρειος ίππος στην κοιλιά του οποίου κρύβεται το σαράκι της τεχνολογίας και της φαντασμαγορίας της κατανάλωσης.
Πριν πολλά χρόνια ο Μαρσέλ Ντυσάν με την κρήνη του, δηλαδή με μια απλή αλλά ευφυή χειρονομία όχι μόνον άλλαζε τα όρια της τέχνης αλλά υπονόμευε την κρατούσα επί αιώνες αντίληψη για το Είναι της Τέχνης. Πυροδότησε δηλαδή την ατέρμονη, μέχρι και τις μέρες μας, συζήτηση, για την οντολογία της Τέχνης.

Ο Οπενχάϊμ με το ”Study for waffle maker” έρχεται να συνεχίσει το έργο του Ντυσάν και να προβοκάρει το ιδανικό του Homo Sapiens. Κατασκευάζει ένα υπερμεγέθη κεφάλι ανδρός σαν λεκάνη τουαλέτας ανοιγμένο οριζόντια στο ύψος του εγκεφάλου έτσι ώστε το όλον να φαίνεται λεκάνη με ανοιγμένο καπάκι. Η αποκάλυψη που εντείνει τη δυσφορία και την πρόκληση εμφανίζει μια βάφλα να έχει αντικαταστήσει τον ανθρώπινο νου. Πρόκειται για την κορύφωση της ειρωνείας και της απόρριψης του σύγχρονου πολιτισμού και την εικονογραφία της αποχαύνωσης και του εκμαυλισμού της ανθρώπινης διάνοιας από την κουλτούρα της υπερκατανάλωσης…
O Oppenheim βάζει διαρκώς επώδυνες ερωτήσεις και προφανώς δεν ενδιαφέρεται να υπαγορεύσει εύκολες απαντήσεις. Χωρίς να φοβάται να ανοίξει την πόρτα στο άγνωστο, πετυχαίνει μια ισορροπία μεταξύ θεωρητικών αισθητικών ζητημάτων/αναζητήσεων και της φιλόδοξης επιθυμίας να φέρει την εμπειρία της τέχνης στην καθημερινή μας πραγματικότητα. Οι μεταμορφώσεις των ευτελών ή ασήμαντων πραγμάτων σε αντικείμενα με υπόσταση και νόημα, αντικατοπτρίζουν ένα σύμπαν στο οποίο τα πάντα είναι δυνατά, γιατί η ενέργεια από την οποία αποτελούνται είναι φευγαλέα σταθερή, απρόσωπα ευμετάβλητη και μόνο για λίγο δική μας.
Το έδαφος αποδεικνύεται ρευστό πεδίο σαν κινούμενη άμμος, οι βεβαιότητες υπονομεύονται, το Είναι και το Φαίνεσθαι διίστανται και η σύγκρουση φύσης και τεχνολογίας προφητεύει τη δυστοπία του μέλλοντος μας.
Τα επιτοίχια έργα του Οπενχάϊμ προοιωνίζονται τη νέα, ριζοσπαστική, αιχμηρή γλυπτική και τις συναρπαστικές κατασκευές του σπουδαίου δημιουργού αλλά διαθέτουν μια δική τους σφριγηλή αυτονομία. Είναι αυτόφωτα, αυθύπαρκτα έργα που ορίζονται από τη σχεδιαστική τους δύναμη, την στιγματισμένη επιφάνεια από ηθελημένες χρωματικές κηλίδες του εργαστηρίου και την περιπετειώδη σκέψη που αποτυπώνουν στις επιφάνειες τους.
The post Dennis Oppenheim: 11 μεγάλα επιτοίχια έργα του σπουδαίου Αμερικανού καλλιτέχνη στη Roma Gallery appeared first on ελculture.

Διαβάστε περισσότερα

Διαβάστε επίσης...