Τελευταία νέα
Οι δηλώσεις της πολιτειακής ηγεσίας για την 50η επέτειο της τουρκικής εισβολής στην Κύπρο Ταξικός καύσωνας «λιώνει» τον λαό Κυριάκος Μητσοτάκης για την εισβολή στην Κύπρο: Διεκδικούμε ένα ευρωπαϊκό κράτος χωρίς στρατό κατοχής Φρέντι Μπελέρης: Κίνηση αποκλιμάκωσης από την Αλβανία η άδεια που μου δόθηκε ΥΠΕΞ: Το Κυπριακό παραμένει ανεπίλυτο διεθνές ζήτημα παράνομης εισβολής και κατοχής Το έξυπνο τρικ της Ευρωπαϊκής Ακροδεξιάς Εθνικό μήνυμα Κασσελάκη από την Κύπρο για το ενιαίο αμυντικό δόγμα: Ο ελληνισμός είναι ένας και αδιαίρετος – Ηθική μας υποχρέωση να μην ξεχάσουμε ΣΥΡΙΖΑ μετά τις νέες αποκαλύψεις για τα Τέμπη: Ποιος ήταν ο υψηλά ιστάμενος που έδωσε το «πράσινο φως»; Κασσελάκης στην ΕΛΔΥΚ: Θα σταθώ δίπλα σε όποιο ζήτημα προκύψει Ο Στέφανος Κασσελάκης στην ΕΛΔΥΚ: Θα σταθώ δίπλα σε όποιο ζήτημα προκύψει Μιχάλης Χρυσοχοΐδης: Στήσαμε το ελληνικό FBI, θα σαρώσουμε τα δίκτυα εκβιαστών Μπελέρης: «Θα το πάω μέχρι τέλους, έχει γίνει αδικία εις βάρος μου»

Kομμουνιστικο Κόμμα Ελλάδας: Για ποια «αριστεία» και «ποιότητα» των σπουδών µιλάει η κυβέρνηση;

15/02/2021

Ανακοίνωση μέσω Δελτίο Τύπου εξέδωσε το Τμήμα Παιδείας και Έρευνας της Κεντρικής Επιτροπής του ΚΚΕ μετά και την ψήφιση την προηγούμενη εβδομάδα από την Κυβέρνηση, νομοσχεδίου με θέμα τα Πανεπιστήμια.

Ακολουθει ολοκληρη η Ανακοινωση:

Πανεπιστήµια ανοιχτά, δηµόσια και δωρεάν, της µάθησης,

της επιστήµης και της έρευνας προς όφελος της κοινωνίας

και όχι των συµφερόντων των λίγων!

 
Πανεπιστήµια ουσιαστικής ακαδηµαϊκής ελευθερίας, συζήτησης και προβληµατισµού και όχι καταστολής και αυταρχισµού!


1. Το ΚΚΕ απευθύνεται:

‣ Στις φοιτήτριες και τους τους φοιτητές που αγωνιούν για τις σπουδές τους, την προοπτική τους.

‣ Σε όλους όσοι νοιάζονται για το µέλλον των επιστηµόνων της χώρας µας και πώς αυτοί µπορούν να συµβάλλουν στην ποιοτική αναβάθµιση της ζωής του λαού, αγωνιούν για τις προοπτικές της νέας γενιάς.

‣ Σε όλους όσοι εξοργίζονται από την κυβερνητική πολιτική της έντασης της καταστολής και της επίθεσης στο εργατικό-λαϊκό κίνηµα, στους αγώνες και τη ζωή της νεολαίας.

Η δυσαρέσκεια, η οργή και η αγανάκτηση που αναπτύσσεται σήµερα σε πολλά τµήµατα της νεολαίας και στους φοιτητές έχει τη ρίζα της στην ταξική πολιτική που διαχειρίζεται την πανδηµία προς όφελος των καπιταλιστών. Η κυβερνητική πολιτική της ΝΔ, όπως και σε όλα τα καπιταλιστικά κράτη, έχει στόχο να σώσει τα κέρδη των λίγων σε βάρος των αναγκών των πολλών.

Το ΚΚΕ καλεί τις νέες και τους νέους που σπουδάζουν να δουν και µέσα από την πείρα τους το εξής:

Το Πανεπιστήµιο που επιδιώκει να περιφρουρήσει η κυβέρνηση µέσα από την ένταση διάφορων µηχανισµών παρακολούθησης και καταστολής είναι ξένο µε την ικανοποίηση των κοινωνικών αναγκών. Και όσο πιο ξένο γίνεται, τόσο πιο πολύ επιδιώκεται να το “προστατεύσουν” από τη νεανική συλλογική αµφισβήτηση και διεκδίκηση.

2. Σήµερα είναι απολύτως αναγκαίο και ρεαλιστικό να ανοίξουν µε ασφάλεια τα Πανεπιστήµια για τους νέους όλης της χώρας.

Υπάρχουν δηµόσιες υποδοµές που παραµένουν αναξιοποίητες, άλλες που περιµένουν να πωληθούν στο µεγάλο κεφάλαιο. Υπάρχει επιστηµονική τεχνογνωσία που επιτρέπει τον σχεδιασµό της επαναφοράς στη διά ζώσης φοίτηση. Κυρίως υπάρχει επιστηµονικό διδακτικό δυναµικό που είτε “λιµνάζει”, είτε ακολουθεί τη φυγή στο εξωτερικό, αποδεικνύοντας στην πράξη πόσο νοιάζονται οι κυβερνήσεις για το “brain drain”.

Αυτό που δεν υπάρχει είναι πολιτική βούληση ικανοποίησης αυτής της ανάγκης, γιατί η κυβερνητική πολιτική της ΝΔ θέτει τα αιτήµατα των Φοιτητικών Συλλόγων στην ταξική ζυγαριά του κόστους και γι’ αυτό δεν τα ικανοποιεί.

Η επιλογή της κυβέρνησης να κρατάει κλειστά τα ΑΕΙ είναι συνειδητή. Δείχνει στην πράξη ποιες είναι οι προτεραιότητες και οι ιεραρχήσεις της. Μάλιστα, την ίδια ώρα, ό,τι έχει να κάνει µε την επιχειρηµατική δραστηριότητα στα Ιδρύµατα συνεχίζει να λειτουργεί απρόσκοπτα, ενώ πληθαίνουν οι φωνές ότι τα διαδικτυακά µαθήµατα ήρθαν για να µείνουν.

Η διαχρονική πολιτική των κυβερνήσεων είναι αυτή που ευθύνεται για τις τεράστιες ελλείψεις σε προσωπικό, εργαστηριακό εξοπλισµό και φοιτητική µέριµνα. Από την άλλη µεριά, όµως, η κυβέρνηση της ΝΔ βρήκε στο άψε-σβήσε τα 30 εκατ. ευρώ για την “πανεπιστηµιακή αστυνοµία”, ενώ όλοι µαζί ψήφισαν στη Βουλή την αγορά των «Rafale» (2,5 δισ. ευρώ) για να υπηρετηθούν οι ΝΑΤΟϊκοί ιµπεριαλιστικοί σχεδιασµοί που εγκυµονούν τεράστιους κινδύνους για τον λαό µας.

Για ποια «αριστεία» και «ποιότητα» των σπουδών µιλάει η κυβέρνηση;

Η εξεταστική πλησιάζει και σε πολλές περιπτώσεις οι φοιτητές δεν έχουν πάρει ακόµα τα συγγράµµατά τους. Τα µέλη ΔΕΠ και οι άλλοι διδάσκοντες που πασχίζουν να κάνουν µε συνέπεια, όσο αυτό είναι δυνατό σε αυτές τις συνθήκες, τη δουλειά τους, έχουν εξοντωθεί. Οι επιπτώσεις αυτής της κατάστασης θα είναι µακροχρόνιες. Οι φοιτητές στερούνται τη ζωντανή επαφή, αλληλεπίδραση και συνεργασία µε τους συναδέλφους και τους καθηγητές τους, την ώρα που η επιστηµονική εργασία είναι από τη φύση της κοινωνική. Τα µορφωτικά κενά είναι τεράστια, µε σηµαντικό αντίκτυπο στην ικανότητα των φοιτητών να ασκήσουν σωστά το επάγγελµα για το οποίο σπουδάζουν.

3. Το παζλ των αντιδραστικών αλλαγών στην Ανώτατη Εκπαίδευση που διαµορφώνεται χρόνια τώρα απ’ όλες τις κυβερνήσεις, προωθώντας τη στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης, συµπληρώνεται από την κυβέρνηση της ΝΔ. Όσο και να αλλάζουν οι κυβερνήσεις, τα κεντρικά σηµεία των νόµων Διαµαντοπούλου το 2011 (µε κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ) και Γαβρόγλου το 2018 (µε κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ), όχι µόνο δεν καταργούνται αλλά “ζουν και βασιλεύουν”.

Αυτά είναι: Η επιχειρηµατική δράση των ΑΕΙ, η αξιολόγηση µε τα κριτήρια της αγοράς, τα βήµατα αποσύνδεσης του πτυχίου από το επάγγελµα, η κατηγοριοποίηση πτυχίων και τµηµάτων. Σε αυτά έρχεται να προστεθεί το νοµοσχέδιο της Κεραµέως που θέτει νέους ταξικούς φραγµούς στην Παιδεία, προετοιµάζοντας για έναν νέο γύρο επίθεσης στα δικαιώµατα της νεολαίας στην εργασία, στη µόρφωση, στη ζωή, µπροστά και στη νέα καπιταλιστική κρίση.

Το χρονικό των αντιδραστικών αλλαγών

2007

Νόµος-πλαίσιο ΝΔ

Σύνδεση αξιολόγησης – χρηµατοδότησης. 4ετή επιχειρησιακά προγράµµατα µε την επίβλεψη διοικήσεων µάνατζερ.

2011 Νόµος – πλαίσιο

ΠΑΣΟΚ – ΝΔ – ΛΑ.Ο.Σ.

(Διαµαντοπούλου)

«Καλλικράτης» Ανώτατης Εκπαίδευσης (κλείσιµο και συγχωνεύσεις Τµηµάτων µε κριτήριο τα στάνταρς της αγοράς). Μονοετή – διετή προγράµµατα κατάρτισης, αποσύνδεση πτυχίου επαγγέλµατος µέσα από πιστωτικές µονάδες και ταχύρρυθµα προγράµµατα. Συµβούλια Ιδρύµατος = Διοικήσεις µε διεθνούς φήµης µάνατζερ της εκπαίδευσης για την καλύτερη σύνδεση Πανεπιστηµίου – αγοράς. Κατάργηση ασύλου.

2015 ΣΥΡΙΖΑ

Ρυθµίσεις για επιτάχυνση της αναγνώρισης κολεγίων και µεταφορά αρµοδιοτήτων αναγνώρισης από ΔΟΑΤΑΠ σε ΣΑΕΠ.

2017 ΣΥΡΙΖΑ

Τροπολογία για επιτάχυνση διαδικασιών αναγνώρισης επαγγελµατικών προσόντων και ισοδυναµίας πτυχίων κολεγίων και Πανεπιστηµίων εξωτερικού.

2017 ΣΥΡΙΖΑ.

Νόµος – πλαίσιο Γαβρόγλου

Πρόβλεψη για ίδρυση προπτυχιακών προγραµµάτων µε δίδακτρα. Γενίκευση των διδάκτρων στα µεταπτυχιακά.

2018-2019 ΣΥΡΙΖΑ

Νόµοι Γαβρόγλου – «πανεπιστηµιοποιήσεις»

Κλεισίµατα και συγχωνεύσεις Ιδρυµάτων, µε τα κριτήρια των αξιολογήσεων και των πιστοποιήσεων της αγοράς. Νέες κατηγορίες πτυχίων και αποφοίτων. Ιδρύεται το πρώτο προπτυχιακό ξενόγλωσσο πρόγραµµα µε δίδακτρα στη Φιλοσοφική του ΕΚΠΑ

2019 ΝΔ

Νοµοθετικές ρυθµίσεις για σύνδεση αξιολόγησης – χρηµατοδότησης (το 20% της κρατικής χρηµατοδότησης αποδίδεται στα Ιδρύµατα εφόσον αποδείξουν ότι προσαρµόζονται αποτελεσµατικά στις επιταγές των µεγαλοεπιχειρηµατιών).

2020 ΝΔ

Ρυθµίσεις για κολέγια (περαιτέρω αναγνώριση επαγγελµατικών προσόντων, απλοποίηση διαδικασιών), γενίκευση ηλεκτρονικών εκλογών, γενίκευση ξενόγλωσσων προγραµµάτων µε δίδακτρα.

2021 ΝΔ

Πανεπιστηµιακή αστυνοµία, διαγραφές και ανώτατο όριο φοίτησης, βάση εισαγωγής και κλειστός αριθµών εισακτέων ανά Ίδρυµα µε γνώµονα την «αριστεία» της αγοράς.

4. Το ΚΚΕ έχει πρόταση αγώνα και διεξόδου!

Για ένα Πανεπιστήµιο πραγµατικά δηµόσιο και δωρεάν, που θα στηρίζει τις νέες και τους νέους στις σπουδές τους. Κόντρα στην πολιτική που τους αφήνει αβοήθητους στην προσπάθειά τους να σπουδάσουν.

‣ Πλήρως στελεχωµένο µε µόνιµο διδακτικό και διοικητικό προσωπικό, µε σύγχρονες υποδοµές και εξοπλισµό, ώστε να στηρίζει τις εκπαιδευτικές και ερευνητικές δραστηριότητες, τις αναβαθµισµένες σπουδές των φοιτητών και την ανάπτυξη της επιστηµονικής γνώσης και της τεχνολογικής καινοτοµίας µε γνώµονα τη βελτίωση της ζωής του λαού,

‣ Είναι αποκλειστικά δηµόσιο και δωρεάν για όλους τους φοιτητές, µε το κράτος να τους προσφέρει τη δυνατότητα να σπουδάζουν απερίσπαστοι και χωρίς να βάζει το χέρι στην τσέπη η λαϊκή οικογένεια. Αυτό προϋποθέτει την εξασφάλιση δωρεάν σίτισης και στέγασης για όλους τους φοιτητές, την κάλυψη όλων των οικονοµικών αναγκών για τις σπουδές σε συγγράµµατα, αναλώσιµα, µεταφορές. Που εξασφαλίζει την ιατρική περίθαλψη των φοιτητών του, την κάλυψη των πολιτισµικών, αθλητικών και ψυχαγωγικών αναγκών τους

Για ένα πανεπιστήµιο που θα προάγει τη συζήτηση, τον προβληµατισµό, ανοιχτό στη διάθεση του λαού να έχει πρόσβαση στην επιστηµονική γνώση. Κόντρα στην πολιτική της παρακολούθησης, των αλλεπάλληλων φραγµών, της έντασης της καταστολής, της παρέµβασης στις εσωτερικές διαδικασίες των Φοιτητικών Συλλόγων.

‣ Με κατοχυρωµένες τις δηµοκρατικές ελευθερίες, τη δυνατότητα των φοιτητικών συλλόγων, των εργαζοµένων στα ΑΕΙ, των πανεπιστηµιακών να έχουν λόγο και συµβολή στην ανάπτυξη ενός πανεπιστηµίου για το λαό. Με ανοιχτές και διαφανείς όλες τις διαδικασίες και τις αποφάσεις στη διοίκηση και τη διαχείριση των οικονοµικών του.

‣ Που διασφαλίζει τους όρους εκείνους και τις προϋποθέσεις, ώστε να ανταλλάσσεται ελεύθερα η επιστηµονική γνώση, τα επιστηµονικά επιτεύγµατα, µεταξύ Τµηµάτων, Ιδρυµάτων και επιστηµόνων. Διασφαλίζει τη διάχυση των ερευνητικών αποτελεσµάτων, ώστε να αξιοποιούνται χωρίς περιορισµούς για την κάλυψη των λαϊκών αναγκών.

Για ένα πανεπιστήµιο που θα παρέχει ενιαία επιστηµονική µόρφωση και επαγγελµατική ειδίκευση. Κόντρα στην πολιτική που δηµιουργεί πτυχία πολλών ταχυτήτων και τα αντικαθιστά µε προσόντα.

  • Με αναβαθµισµένα προγράµµατα σπουδών, που θα δίνουν στους φοιτητές το αναγκαίο επιστηµονικό υπόβαθρο για να ασκήσουν το επάγγελµα που αντιστοιχεί στο αντικείµενο σπουδών τους, που θα τους καθιστά ικανούς να παρακολουθούν τις σχετικές επιστηµονικές και τεχνολογικές εξελίξεις και θα µεριµνά συστηµατικά για να τους παρέχει τα αντίστοιχα εφόδια και µετά την αποφοίτησή τους.
  • Θα διαµορφώνει επιστήµονες ικανούς να συµβάλλουν στην ικανοποίηση των αναγκών της κοινωνίας, µε κοινωνική ευθύνη, ανθρωπιά κι αλληλεγγύη, κριτική σκέψη, συλλογική και δηµοκρατική κουλτούρα, πλήρη συναίσθηση των λαϊκών προβληµάτων στα οποία µπορούν µε τη δουλειά τους να συµβάλλουν να αντιµετωπιστούν.
  • Θα προάγει την έρευνα σε όλα τα επιστηµονικά πεδία, µε γνώµονα την αντιµετώπιση επιστηµονικών και κοινωνικών προβληµάτων, τη βελτίωση των συνθηκών ζωής του λαού, τη διαµόρφωση επιστηµονικής και τεχνολογικής υποδοµής ώστε η κοινωνία να αντεπεξέλθει σε µελλοντικές προκλήσεις.

5. Το δήθεν σύγχρονο Πανεπιστήµιο των κυβερνήσεων, της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του κεφαλαίου, το έχουµε ζήσει και δεν δίνει απάντηση στις ανάγκες των φοιτητών και στα αιτήµατα της εποχής µας.

Με ευθύνη των κυβερνήσεων

ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και του ΣΥΡΙΖΑ:

Αποµακρύνεται ολοένα και πιο έντονα η δυνατότητα άσκησης του επαγγέλµατος µε βάση το πτυχίο. Αποσπούνται βασικά µαθήµατα από τον προπτυχιακό κύκλο, µεταφέρονται στα µεταπτυχιακά ή σε άλλους κύκλους (σεµινάρια, πιστοποιήσεις), επί πληρωµή.

Υλοποιείται η στρατηγική της Ευρωπαϊκής Ένωσης για τον Ενιαίο Χώρο Ανώτατης Εκπαίδευσης µε πτυχία και πανεπιστήµια πολλών ταχυτήτων, µε βάση τα προσόντα. Η εξέλιξη αυτή έχει αρνητικές συνέπειες στην όσο το δυνατόν ολόπλευρη επιστηµονική συγκρότηση των αποφοίτων και στην επαγγελµατική πορεία τους, στα δικαιώµατά τους.

Σε αυτό το έδαφος γίνεται η ενσωµάτωση των διάφορων Οδηγιών της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την αναγνώριση των ιδιωτικών κολεγίων από τις κυβερνήσεις του ΣΥΡΙΖΑ και της ΝΔ.

Οι φοιτητές γίνονται κυριολεκτικά πειραµατόζωα στους σχεδιασµούς των κυβερνήσεων για τον χάρτη των ΑΕΙ. Οι συνεχόµενες αλλαγές (σχέδια «Αθηνά», «πανεπιστηµιοποίηση» Γαβρόγλου), η πρόσφατη έκθεση Πισαρίδη για τα πρώην ΤΕΙ που επαναφέρει σκέψεις για µετατροπή τους σε τριετή και κυρίως οι νέες δηλώσεις Κεραµέως για νέο γύρο συγχωνεύσεων και κλεισίµατος Τµηµάτων, δείχνουν ότι οι κυβερνήσεις δεν νοιάζονται πραγµατικά για τα πτυχία και τις σπουδές των νέων. Αυτό επιβεβαιώνεται από τη διαβάθµιση των πτυχίων της Ανώτατης Εκπαίδευσης που δεν ισοτιµούνται, από τα σοβαρά προβλήµατα έλλειψης υποδοµών, διδασκόντων και λοιπού προσωπικού, φοιτητικής µέριµνας και χρηµατοδότησης, που χρονίζουν και οξύνονται.

Συνολικά, τα µέτρα αυτά βαθαίνουν την παραπέρα κατηγοριοποίηση των πτυχίων, συµβάλλουν στην περαιτέρω απαξίωση των σπουδών και των απονεµόµενων πτυχίων, διαµορφώνουν επιπλέον κλίµακες αποφοίτων, που πιέζουν συνολικά τους όρους εργασίας της υψηλά ειδικευµένης εργατικής δύναµης προς τα κάτω.

Τα κενά σε θέσεις µελών ΔΕΠ συνεχώς διογκώνονται σε σχέση µε τις ανάγκες, αφού όχι µόνο δεν προκηρύσσονται όσες επιπλέον νέες θέσεις χρειάζονται, αλλά δεν αναπληρώνονται ούτε καν οι θέσεις όσων συνταξιοδοτούνται κάθε χρόνο. Επεκτείνονται οι ελαστικές σχέσεις εργασίας στο διδακτικό προσωπικό. Χιλιάδες νέοι επιστήµονες, µε λαµπρές σπουδές και προοπτικές αναγκάζονται να αναζητούν θέσεις στα Πανεπιστήµια του εξωτερικού. Απέναντι στο υπαρκτό πρόβληµα (που και οι αστικές αξιολογήσεις αναδεικνύουν) του µεγάλου αριθµού φοιτητών ανά µέλος εκπαιδευτικού προσωπικού, η κυβερνητική απάντηση είναι να µικρύνει ο αριθµός των φοιτητών και όχι να µεγαλώσει ο αριθµός των πανεπιστηµιακών!

Το σηµερινό Πανεπιστήµιο,

µόνο δηµόσιο και δωρεάν δεν είναι!

6. Η κυβέρνηση της ΝΔ ψήφισε για φέτος την περικοπή κατά 8% της κρατικής χρηµατοδότησης στα Πανεπιστήµια, έχοντας προηγουµένως συνδέσει τη ροή της µελλοντικής τους χρηµατοδότησης µε τα αποτελέσµατα της αξιολόγησής τους ως προς την ανταπόκρισή στα κριτήρια υπηρέτησης των στοχεύσεων του κεφαλαίου. Το µερίδιο των πόρων που προέρχονται από άλλες πηγές, πλην της κρατικής επιχορήγησης, αυξάνει όλο και περισσότερο.

Το χρήµα που ρέει δεν πάει για τις ανάγκες των φοιτητών!

‣ Η κυβέρνηση της ΝΔ επιλέγει να προσλάβει 1.000 επιπλέον αστυνοµικούς για τα πανεπιστήµια αντί να προσλάβει µόνιµους καθηγητές για να διδάσκουν τους φοιτητές. Με την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ να έχει θεσπίσει νέες κατηγορίες συµβασιούχων διδασκόντων τις οποίες επεκτείνει η κυβέρνηση της ΝΔ, το αν θα διδαχθεί κάποιο µάθηµα εξαρτάται όλο και περισσότερο από το αν το πανεπιστήµιο έχει ταµειακά διαθέσιµα από τις επιχειρηµατικές του δραστηριότητες για να προσλάβει συµβασιούχους.

‣ Οι επιχειρήσεις εµπλέκονται όλο και πιο οργανικά στα ιδρύµατα: Οι διάφορες “προγραµµατικές συµφωνίες” και “µνηµόνια συνεργασίας” µεταξύ Πανεπιστηµίων και Επιχειρήσεων ή άλλων φορέων ξεφυτρώνουν σαν τα µανιτάρια και διαδραµατίζουν έναν όλο και πιο καθοριστικό ρόλο στις εκπαιδευτικές και ερευνητικές δραστηριότητες. Σχεδόν σε κάθε νοµοσχέδιο για την Εκπαίδευση που έχουν ψηφίσει οι κυβερνήσεις ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ/ΚΙΝΑΛ τα τελευταία χρόνια, υπάρχουν ρυθµίσεις που αναβαθµίζουν περαιτέρω και ενισχύουν τον ρόλο των ΕΛΚΕ -του “µαύρου κουτιού” της επιχειρηµατικής δραστηριότητας στα Πανεπιστήµια.

‣ Οι φοιτητές αναγκάζονται να ακριβοπληρώνουν όχι µόνο για νοίκια, αφού οι εστίες δεν επαρκούν ούτε για «ζήτω», αλλά και για εργαστηριακό εξοπλισµό ατοµικής χρήσης, σηµειώσεις και “φακέλους” µαθηµάτων κ.ο.κ.

-Τα δίδακτρα είναι πανταχού παρόντα: Τα επί πληρωµή Προγράµµατα Μεταπτυχιακών Σπουδών συνεχώς πολλαπλασιάζονται, µετά και τις νοµοθετικές παρεµβάσεις ΣΥΡΙΖΑ και ΝΔ, οι οποίες έστρωσαν το έδαφος και για τα προπτυχιακά προγράµµατα µε δίδακτρα. Η αρχή έγινε µε το ΕΑΠ και η συνέχεια δίνεται µε τα ξενόγλωσσα προγράµµατα, µε τα Πανεπιστήµια να λειτουργούν πλέον και σαν tour-operators, για να προσελκύουν φοιτητές-πελάτες και από το εξωτερικό. Κάθε χρόνο ξεφυτρώνουν όλο και περισσότερα προγράµµατα και σεµινάρια κατάρτισης µε δίδακτρα, µε τα λεγόµενα Κέντρα Επιµόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης (ΚΕΔΙΒΙΜ) να αποτελούν πλέον βασικές µονάδες των Πανεπιστηµίων.

7. Στα τέλη του 2020, η κυβέρνηση της ΝΔ έσπευσε να νοµοθετήσει καθ’ υπόδειξη του ΣΕΒ αλλαγές στην Τεχνικο-επαγγελµατική Εκπαίδευση και ρυθµίσεις για την αντιστοίχηση των κολεγίων µε τα Πανεπιστήµια, ενώ ετοιµάζεται να ψηφίσει νόµο που περιλαµβάνει αλλαγές στο σύστηµα πρόσβασης στα Πανεπιστήµια. Πρόκειται ακριβώς για τους ίδιους τοµείς στους οποίους επιχείρησε κοµβικές παρεµβάσεις και η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, µε την κυβέρνηση της ΝΔ να έρχεται να ολοκληρώσει ό,τι άφησαν στη µέση οι προκάτοχοί της.

Οι αλλαγές που προωθεί η κυβέρνηση στον τρόπο εισαγωγής στα Πανεπιστήµια καµία σχέση δεν έχουν µε την αναβάθµιση της Πανεπιστηµιακής Εκπαίδευσης. Άλλωστε, οι επιδόσεις στις εξετάσεις αντανακλούν τις ανεπάρκειες και την υποβάθµιση του µορφωτικού περιεχοµένου του σχολείου και τον ψυχοφθόρο καταναγκασµό στον οποίο υποβάλλονται οι µαθητές στο σχολείο που οι κυβερνήσεις ΝΔ, ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ έχουν µετατρέψει σε εξεταστικό κέντρο. Το σχολείο που φτάνει µεγάλο µέρος των µαθητών του να αποτυγχάνει στις εξετάσεις είναι δικό τους δηµιούργηµα!

Ο περιορισµός των επιλογών των υποψήφιων σπουδαστών, ο καθορισµός ελάχιστης βάσης εισαγωγής από τα Ιδρύµατα, το τριπλό σύστηµα µηχανογραφικών (σε δυο φάσεις για τα πανεπιστήµια κι άλλη µια για τα Δηµόσια ΙΕΚ) επισηµοποιούν και µε τη βούλα τα πτυχία πολλών κατηγοριών και ταχυτήτων. Τα µέτρα που δυσχαιρένουν την εισαγωγή στα Πανεπιστήµια για τα παιδιά της λαϊκής οικογένειας οδηγούν σε νέο γύρο κλεισίµατος πανεπιστηµιακών τµηµάτων, µετά το σχέδιο “Αθηνά” και τις “πανεπιστηµιοποιήσεις” επί υπουργίας Γαβρόγλου. Ανοίγουν τον δρόµο στην κερδοσκοπία του κεφαλαίου στην Παιδεία, που είναι έτοιµο να υποδεχτεί την «πελατεία» των νέων ανθρώπων.

8. Η πρόβλεψη για διαγραφές φοιτητών που ξεπερνάνε το ανώτατο όριο φοίτησης επανέρχεται µε γνώµονα τα κριτήρια των διεθνών κατατάξεων αξιολόγησης των Ιδρυµάτων, ώστε να ενταθεί περισσότερο η κατηγοριοποίησή τους, να ενισχυθεί ο µεταξύ τους επιχειρηµατικού τύπου ανταγωνισµός για την προσέλκυση φοιτητών-πελατών.

Ο καθορισµός ανώτατης διάρκειας φοίτησης καµία σχέση δεν έχει µε την ουσιαστική αντιµετώπιση των αιτιών που οδηγούν σε καθυστέρηση ολοκλήρωσης των σπουδών. Αν αυτή ήταν η έγνοια τους, τότε θα µεριµνούσαν ώστε οι σπουδές να µη γίνονταν ασήκωτο βάρος για τη λαϊκή οικογένεια που στενάζει και συχνά δεν µπορεί να υποστηρίξει οικονοµικά τις σπουδές των παιδιών της. Τα προβλήµατα αυτά δεν λύνονται µε ταξικούς κόφτες και φραγµούς. Η ουσία είναι ότι το µεγαλύτερο µέρος των παιδιών της λαϊκής οικογένειας αναγκάζεται να δουλεύει παράλληλα µε τις σπουδές του για να τα βγάλει πέρα. Η ουσία είναι ότι δεν υπάρχει στον ορίζοντα για τους πολλούς η προοπτική µιας καλής δουλειάς πάνω στο αντικείµενο των σπουδών. Η ουσία είναι η ανυπαρξία φοιτητικών εστιών µε αξιοπρεπείς συνθήκες διαβίωσης που φορτώνει µε χιλιάδες ευρώ κάθε χρόνο τον οικογενειακό προϋπολογισµό. Αυτά δεν αντιµετωπίζονται διαχρονικά από τις κυβερνήσεις.

9. Η ένταση της καταστολής που προωθείται από την κυβέρνηση της ΝΔ, αξιοποιώντας ως αφορµή και άλλοθι την προβοκατόρικη δράση µηχανισµών «γνωστών – αγνώστων» σκοπιµοτήτων και διασυνδέσεων, καµία σχέση δεν έχει µε την αντιµετώπιση των υπαρκτών προβληµάτων λειτουργίας των Πανεπιστηµίων. Η “πανεπιστηµιακή αστυνοµία” (είτε υπάγεται στην Αστυνοµία, είτε στα Ιδρύµατα), τα νέα µέσα και µηχανισµοί καταστολής, οι πειθαρχικές διώξεις φοιτητών έχουν στόχο την περιφρούρηση της επιχειρηµατικής λειτουργίας των Ιδρυµάτων και την αντιµετώπιση της οργανωµένης συλλογικής αγωνιστικής διεκδίκησης.

Στόχος των µέτρων είναι η διασφάλιση της επιχειρηµατικής δραστηριότητας στα Πανεπιστήµια, το χτύπηµα της οργανωµένης συλλογικής δράσης φοιτητών και εργαζοµένων, που διεκδικούν τα δικαιώµατά τους ενάντια στην υποβάθµιση των σπουδών, της µόρφωσης και των εργασιακών τους δικαιωµάτων. Γι’ αυτό και έχουν κάνει το άσυλο “λάστιχο”, ώστε η µόνη ελευθερία που διασφάλιζε να ήταν αυτή της άσκησης επιχειρηµατικής δραστηριότητας. Γι’ αυτό και πριν την προώθηση της κατάργησης του ασύλου από την κυβέρνηση της ΝΔ, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ επανέφερε ουσιαστικά τις προβλέψεις για τον περιορισµό του ασύλου του νόµου Γιαννάκου (κυβέρνηση ΝΔ), που είχαν καταργηθεί από τον νόµο Διαµαντοπούλου (ψηφίστηκε από ΠΑΣΟΚ, ΝΔ, ΛΑ.ΟΣ., Δηµ. Συµµαχία). Αποδείχτηκε στην πράξη ότι η ένταση της καταστολής είναι αντίθετη µε την ακαδηµαϊκή ελευθερία και δεν µπορεί µε τίποτα να την υπερασπίσει, όπως και η επίθεση στο άσυλο δεν αντιµετώπισε την ανοµία, όπως υποκριτικά υποστήριζαν οι κυβερνήσεις.

Η ένταση της καταστολής από την κυβέρνηση της ΝΔ έχει προετοιµαστεί από τον ΣΥΡΙΖΑ µε τις επιθέσεις από ΜΑΤ σε φοιτητές, µαθητές, εργαζόµενους, συνταξιούχους, µε την περιστολή του δικαιώµατος στην απεργία, κ.ά. Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ έκανε ένα νέο χειρότερο βήµα στην καταστολή και τώρα η κυβέρνηση της ΝΔ πιάνει το νήµα και το απογειώνει!

Η αντιλαϊκή πολιτική πάει χέρι – χέρι µε την κρατική καταστολή

και τον αυταρχισµό, καταδεικνύοντας την ταξική ουσία

της αστικής δηµοκρατίας.

10. Στις εξελίξεις που συντελούνται στα Πανεπιστήµια, δύο απαντήσεις µπορούν να δοθούν: Ή από τη σκοπιά του κεφαλαίου ή από τη σκοπιά των σύγχρονων κοινωνικών αναγκών.

Τις συνέπειες της πρώτης επιλογής τις βιώνουµε εδώ και χρόνια, όποια παραλλαγή κι αν έχει δοκιµαστεί σε επίπεδο διακυβέρνησης της χώρας και των Ιδρυµάτων. Τώρα είναι η ώρα µε τους αγώνες και τις διεκδικήσεις µας να ανοίξουµε τον δρόµο στη δεύτερη προοπτική.

Το µέλλον της πλειοψηφίας των σηµερινών και αυριανών επιστηµόνων της χώρας µας που οι κυβερνήσεις υποτάσσουν στο κέρδος και την εκµετάλλευση, µπορεί να είναι διαφορετικό από αυτό που θέλει το κεφάλαιο και οι κυβερνήσεις του.

Το πρώτο βήµα µπορεί και πρέπει να γίνει τώρα

µε την οργανωµένη συζήτηση και δράση των Φοιτητικών Συλλόγων,

των εργαζοµένων στα ΑΕΙ, των πανεπιστηµιακών, όλου του λαού, για:

• Να µείνει στα αζήτητα κάθε σκέψη και κίνηση για διαγραφές φοιτητών και για αστυνοµία στα ΑΕΙ.

• Το αντιπάλεµα των νέων µέτρων για την ένταση της καταστολής και των ταξικών φραγµών, κόντρα στα σχέδια για ένα πανεπιστήµιο “απόρθητο φρούριο”

• Την αγωνιστική διεκδίκηση για ασφαλές άνοιγµα των Ιδρυµάτων, κόντρα στις ταξικές επιλογές της κυβέρνησης

• Τη σύγκρουση µε την επιχειρηµατική λειτουργία των Πανεπιστηµίων, για να πάρουν ανάσα οι ανάγκες και η ζωή των νέων που σπουδάζουν σήµερα

• Την αντιπαράθεση µε τις σχεδιαζόµενες αλλαγές στα Πανεπιστήµια, την υποβάθµιση των πτυχίων, την κατηγοριοποίηση των σπουδών, την εµπορευµατοποίηση της Παιδείας.

Αυτός ο αγώνας µπορεί να έχει νικηφόρα προοπτική στο βαθµό που βάζει στο στόχαστρο τον πραγµατικό αντίπαλο, την πολιτική που θυσιάζει ζωές, δουλειές, σπουδές, προοπτικές κι ανάγκες στον βωµό της κερδοφορίας και της ανταγωνιστικότητας των µονοπωλιακών οµίλων. Σε αυτό τον αγώνα δεν περισσεύει κανείς.

Σε αυτόν τον δρόµο, για να µπει σε lockdown η πολιτική που θυσιάζει τη ζωή και τα δικαιώµατά µας, οι δυνάµεις του ΚΚΕ και της ΚΝΕ είναι και θα είναι, όπως πάντα, στην πρώτη γραµµή.

Διαβάστε επίσης...